středa 4. ledna 2017

TOP3 garance "navždy" a "napořád"


     Od začátku svého působení Air Bank a.s. zaručovala, že úrok na spořicím účtu bude vždy mezi třemi nejvyššími ze všech bank v České republice. Nazvali to TOP3 garance a hojně propagovali. V reklamách se stále omílala slova "vždy" a  "trvale" a podobně.

     5 let po zahájení činnosti nadělila banka svým zákazníkům dárek - úrok snížila na nulu (0 %). Nabízí dodatečný prémiový úrok, pokud splníte řadu podmínek. Pokud vás také naštvalo, že "navždy" v podání Air banky je 5 let a nechcete o tom jen vykládat u piva v hospodě, tak mám pro vás několik tipů, co by se s tím dalo dělat. Vše vyřídíte přes Internet od počítače z pohodlí vašeho domova a nedá to moc práce.

Nejdříve trochu faktů:

11-2011 - TOP3 garance napořád. Ukázka reklamního videa, zatím ještě stále dostupného na https://www.youtube.com/watch?v=L09lSJT0aM8:
Televizní reklama TOP3 garance napořád
Úrok vždy mezi třemi nejvyššími (2011-2016)
TOP3 garanci zrušíme od 1.1.2017 (11-2016)

Přepis rozhovoru:
     „Jak, tři nejvyšší.“ „Prostě tak. Úrok na našem spořicím účtu vždycky patří mezi tři nejvyšší.“ „ Aha. A po týdnu to zase pěkně snížíte.“ „Ale ne.“  „Ne?“ „Air Bank bude držet úrok mezi třemi nejvyššími.“ „Aha.“ „A napořád.“ „Napořád?“ „Napořád.“ „Chachacha. Napořád?“ „U nás vždy spoříte s úrokem, který patří mezi tři nejvyšší. Zkuste změnu. Air Bank. I banku můžete mít rádi.„
     Tato reklama byla sice v televizním vysílání jenom tři měsíce, ale mnoha dalšími prostředky pokračovala dále. Ukázky této propagace si můžete prohlédnout v PDF souboru.
(Musíme nabrat zákazníky, vymyslíme nějakou povídačku pro důvěřivé lidi.)

11-2012 - pan ředitel si TOP3 garanci pochvaluje:
"Top 3 garance nejvyššího úroku na spořicích účtech je megaúspěšná věc, to vidíme i na přítoku depozit, který je masivní." - viz rozhovor s Erichem Čomorem na E15.cz.

9-2015 - zavedeno bonusové úročení – pokud zákazník zaplatí aspoň 5x měsíčně kartou, dostane vyšší úrok než úrok podle TOP3 garance - viz zpráva na www.airbank.cz, na serveru pujcka.cz.
(Máme už 400 000 zákazníků, ale nechceme jim platit tolik peněz na úrocích, úrok budeme dávat co nejnižší, aby ještě splnil podmínky TOP3. Časem pak TOP3 garanci zrušíme úplně.)

cca 2-2016 - v Air bance začínají řešit, jak se zbavit TOP3 garance, viz "Zrušení garance se podle Strculy chystalo zhruba posledního tři čtvrtě roku." v článku na Aktualne.cz
z 22.11.2016.


7-2016 - Air banka v tichosti odstranila slovo "vždy" z popisu TOP3 garance na svých stránkách - viz http://www.finparada.cz/3712-Zmeny-urokovych-sazeb-sporicich-produktu-na-zacatku-cervence.aspx. Nebo si porovnejte Přehled úrokových sazeb přímo ze stránek Air banky - platný od 15.5.2016 a tento platný od 1.7.2016. Pro jistotu jsem uložil kopie - 15.5.2016, 1.7.2016.
Popis spořicího účtu na webu Air banky
(Smažeme slovo „vždy“, můžeme pak tvrdit, že popis spořicího účtu neobsahoval žádný závazek napořád, kdyby se náhodou někdo ozval.) – viz odpověď ČNB z 9-2017.

11-2016 - TOP3 garanci zrušíme, úrok bude 0 % - https://www.airbank.cz/5let/
"Na konci letošního roku totiž zrušíme TOP3 garanci a její současnou sazbu 0,3 % snížíme na nulu."
(TOP3 garanci zrušíme se zdůvodněním, že je to pro klienty výhodnější, neboť při 5 platbách kartou mají vyšší úrok (1%) než podle TOP3 garance (0,3%). Také můžeme tvrdit, že TOP3 garanci používá jen málo zákazníků, protože většina kvůli vyšším úrokům platí kartou.)

X-20XX - Lidé zneužívali naši definici aktivního klienta, někteří třeba kartou platili jen jednokorunové položky nebo rozdělili nákup na části, aby dosáhli na náš vysoký úrok na spořicím účtu. Pro ochranu poctivých klientů zavádíme hranici 5 000 Kč za platby kartou, běžný občan měsíčně zaplatí mnohem více, takže se to našich aktivních zákazníků nedotkne.
(Rozruch kolem zrušení už utichl, přitvrdíme v definici aktivního klienta. Předtím nás svazovala ta TOP3 garance, na začátku byla dobrá pro nalákání prosťáčků, teď už jsme se jí definitivně zbavili.)

Co se s tím dá dělat?

1) Napište do Air banky jako jejich klient, že se zrušením TOP3 garance nesouhlasíte. Byla slibovaná napořád a navždy, takže není důvod ji rušit. Mailová adresa: info@airbank.cz. Více viz Pošlete výhrady na info@airbank.cz

2) Napište řediteli, pokud vás odpověď od jejich helpdesku neuspokojila. Michal Strcula, generální ředitel. https://www.airbank.cz/o-air-bank/. Jeho mailová adresa není uvedena, pravděpodobně bude ve tvaru jmeno.prijmeni@airbank.cz, tj. michal.strcula@airbank.cz.

3) Máte-li účet u Googlu, napište komentář k jejich lživému videu, dokud tam ještě je. https://www.youtube.com/watch?v=L09lSJT0aM8

4) Podejte u České národní banky stížnost na nekalou reklamu. Více v samostatném příspěvku
Stížnost na Air banku u ČNB. Pokud použijete předchystanou šablonu, jste hotoví za pár minut.

5) Pošlete stížnost na další instituce a úřady, které by mohly pomoci. Více v příspěvku Stížnosti poslané na další instituce.

6) Soudní žaloba. Nový občanský zákoník ponechává náhradu škody způsobené nekalou reklamou na soudním řízení mezi poškozeným spotřebitelem a společností, která škodu způsobila. Jako nejlepší varianta se mu zdá, kdyby se našel nějaký student právnické fakulty, který by si chtěl zkusit soudní řízení v praxi, a který je/byl zákazníkem Air banky. Problematická je výše způsobené škody, úroky jsou malé a tím i způsobená škoda. Šlo by možná uplatnit "přiměřené zadostiučinění", svým známým jsem chválil TOP3 garanci jako dobrou věc, která bude pořád. Po jejím zrušení mě začali pokládat za hlupáka a naivního člověka, který uvěří skoro všemu.

Současný stav

    Dvě organizace, Rada pro reklamu a Česká bankovní asociace, konstatovaly, že reklama na TOP3 garanci porušila jejich etické kodexy. Rozhodnutí Rady pro reklamu je popsáno v příspěvku 5. Rada pro reklamu - výsledky, ČBA v příspěvku 5) Česká bankovní asociace. O neetickém jednání psaly Hospodářské noviny, Aktuálně.cz (stejný text) a server E15.cz:
      Naštvanosti zákazníků si povšiml Tomáš Kubín a na svém blogu https://tomaskubin.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=620933 píše o tom, zda lze mít rád banku, která chápe "napořád" jako "na neurčito".
      Sporná reklama je uvedena ve Wikipedii v popisu Air banky - https://cs.wikipedia.org/wiki/Air_Bank.
     Na základě dotazů serveru Měšec.cz se pokusil obhájit zrušení TOP3 garance ředitel marketingu Jakub Petřina. https://www.mesec.cz/clanky/jakub-petrina-air-bank-top3-garanci-jsme-zrusili. Podle ohlasů v diskusi se mu to moc nepovedlo.
     Lidovky.cz zveřejnili rozhovor s ředitelem Michalem Strculou. Říkal, že zrušení TOP3 garance bylo pro zákazníky výhodné, protože dávají přednost vyššímu bonusovému úroku. Air bank chce být pro zákazníky výhodná. U Rady pro reklamu si stěžoval jen jeden zákazník. Tradiční banka by video na Youtube smazala, my jsme tam dopsali, že tuto službu už neposkytujeme. - https://byznys.lidovky.cz/sef-air-bank-chteli-jsme-se-hlavne-vymezit-fgz-/firmy-trhy.aspx?c=A180212_223302_firmy-trhy_ele.
     Česká bankovní asociace (ČBA) ve své výroční zprávě za rok 2017 uvádí, že nejmenovaná banka porušila Etický kodex. Zcela jistě jde o Air banku. ČBA provinilce nijak netrestá a ani je nejmenuje. Proč? ČBA je spíše mafiánskou organizací kryjící své členy než organizací, které by se snažila kultivovat bankovní trh v ČR. Více v příspěvku 5) Česká bankovní asociace.
     ČNB se stále snaží zbavit se odpovědnosti nějak rozhodnout, v dalších příspěvcích se můžete dočíst, jak mi hází klacky pod nohy. ČNB při vyšetřování pochybila, zejména tím, že svou nečinností umožnila vypršet lhůtu pro potrestání klamavé televizní reklamy. Viz stanovisko ombudsmana na https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/6870 nebo v příspěvku 4 ČNB a vyšetřování ombudsmanem. ČNB se už bohužel asi k větší aktivitě nedá přinutit.
     Air banka se neomluvila, dokonce se ani vůbec nevyjádřila k veřejné stížnosti na zrušení TOP3 garance uvedené na serveru Vašestížnosti.cz. Server provozuje organizace DTest a požádali Air banku oficiálně o reakci, ta neodpověděla.
     Air banka ozmačila své video jako soukromé, tím ho skryla všem uživatelům. Ostatní videa i na jiné, také neaktuální reklamy, jsou stále k dispozici. Minimálně od března 2022, kdy jsem to zjistil.
     Finanční arbitr ukončil spor jednoho klienta, protože Air banka mu vyplatila "vyrovnání" 50 000 Kč a tím by pak byl spor o náhradu škody bezpředmětný. Více v příspěvku 5) Finanční arbitr II nebo přímo na stránkách arbitra. Vzhledem k pravděpodobnému promlčení (TOP3 garance byla ukončena od 1.1.2017) už bohužel další zákazníci semohou podat stajené stížnosti, aby také dostali nějaké odškodnění.

     

Přehled příspěvků:

TOP3 garance "navždy" a "napořád" Hlavní stránka.
1) Pošlete výhrady na info@airbank.cz Co poslat Air bance.
4) Stížnost na Air banku u ČNB Co poslat do ČNB.
4) ČNB a vyšetřování ombudsmanem Co zjistil ombudsman o postupu ČNB
5) Stížnosti poslané na další instituce Co poslat jinam – finanční arbitr apod.
5) Rada pro reklamu - výsledky Rozhodnutí Rady pro reklamu.
5) Rada pro reklamu - prvotní rozhodnutí Rozhodnutí Rady pro reklamu – kopie prvotního rozhodnutí.
5) Rada pro reklamu - odvolání Air banky Rozhodnutí Rady pro reklamu – kopie odvolání.
5) Česká bankovní asociace ČBA - usnesení Etického výboru
O kolik se Air banka obohatila? Odhad příjmů, které Air banka mohla získat klamavou reklamou.
Občan proti úředníkům – jak je přinutit k činnosti Moje zkušenosti s úředníky z ČNB.
Plánovala Air banka už od začátku TOP3 garanci zrušit? Jaká banka byla inspirací pro TOP3 garanci

4) Kopie rozhodnutí ČNB

4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 11.1.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 1.2.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 20.2.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 15.3.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 28.4.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 15.5.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 7.8.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 7.9.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 24.10.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 20.12.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 26.2.2018
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 4.3.2018
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 29.6.2018

9 komentářů:

  1. I přesto je Air bank jedna z nejsolidnějších bank. Mám u nich účet už několik a nikdy jsem s nimi neměl žádný problém i půjčky mají poměrně levné.

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, jiné věci od nich mohou být v pořádku a mohou být i lepší než od jiných bank. Ale zrušení TOP3 garance bez nějaké omluvy určitě v pořádku nebylo, což dokládá třeba to, že Etický kodex České bankovní asociace porušila od roku 2001 pouze UniCredit Bank a Air bank. Lidé by o tom měli vědět a mohou se rozhodnout, zda jim to vadí a peníze dají raději do jiné banky a nebo jim je to jedno.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  5. Narazil jsem na tento blog náhodou. A koukám, že je to blog ukřivděného blba co nedokáže vstřebat bankovní produkt který se neposkytuje. Ostuda blba co to ventiluje celých pět let. Když se mu nelíbí ať se odstěhuje do Švýcarska.

    OdpovědětVymazat
  6. Na stejnou věc můžou být odlišné názory. Pokud bych neposílal ty stížnosti všude možně, tak by jejich lhaní prošlo prakticky bez trestu. Označení reklamy jako neetické v Hospodářských novinách muselo lidi z vedení Air banky pořádně naštvat. Snad jim došlo, že založit novou banku na lži nebylo úplně chytré. A když už to chtěli zrušit, mohli si odpustit názory typu "napořád" znamená "bez předem určeného konce".

    OdpovědětVymazat
  7. Docela zajímavé čtení. Já jejich online účetnictví chvíli používal, ale nakonec jsem přešel ke konkurenci. Ta jejich omáčka a hra na kamarády byla sice pěkná, ale ve finále jsem potřeboval stabilní bankovnictví. A nikoliv start-up, kde bankéři neznají základní pojmy z oblasti finančnictví. Reklama nereklama. No, zkrátka a dobře mě prostě za ten rok nepřesvědčili, že jim chci svěřit svoje peníze.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak ono všichni tak nějak víme, nebo alespoň tušíme, že nic jako navždy a napořád neexistuje. Vždycky je tam nějaká poznámka pod čarou nebo nějaká doložka, která umožňuje bance měnit podmínky půjčky nebo prostě úvěru. Z toho důvodu mi přijde fajn, že třeba pro firmy se více nabízejí investice do půjček jako jistá míra zhodnocení vlastního kapitálu. A ne prostě nějaký takový ten klasický spořící účet.

    OdpovědětVymazat
  9. Bohužel každý ví, že jsou potřeba nějaké úspory, hledání vhodných produktů je někdy pořádný oříšek. Navíc zdražily energie, potraviny, ale třeba i pohřby. Nedávno mi zemřel dědeček a já jsem objednala pohřeb u pohřební služby Praha 4, kde mi hned řekli, že museli zdražit, což mi opravdu nevadilo. Celé rozloučení s dědečkem proběhlo přesně podle jeho přání.

    OdpovědětVymazat